Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
spesalvi
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Kobieta Ela

widziany: 9.06.2024 01:10

  • pliki muzyczne
    2894
  • pliki wideo
    712
  • obrazy
    990
  • dokumenty
    611

5905 plików
492,57 GB

Ukryj opis
Wersja spakowana i rozpakowana



Katechezy były głoszone podczas czwartkowych Mszy św. o godz. 19.30 w bazylice Trójcy Świętej w Krakowie, od listopada 2010 do sierpnia 2011.




Źródło: http://www.liturgia.pl
  • 62,8 MB
  • 10 lut 12 23:07
  • 61,9 MB
  • 10 lut 12 22:36
  • 8,3 MB
  • 7 lut 12 21:15
Katecheza 21 - Tomasz Grabowski OP
Ite, missa est.
Słowa, które są tematem ostatniej katechezy, celowo zostały przytoczone po łacinie. Od samego początku sprawiały one wiele trudności tłumaczom. Znane z liturgii w języku polskim jako „Idźcie w pokoju Chrystusa”, mogą być interpretowane nie tylko jako zamknięcie Eucharystii, obwieszczenie dokonania ofiary Mszy świętej. Ich wymowa kieruje nas również, a może przede wszystkim, ku nowemu otwarciu — posłaniu nas jako Kościoła. W tej drodze towarzyszy nam błogosławieństwo, którego udziela sam Bóg. Nie otrzymujemy go tylko dla siebie, ale dla całego świata. Kształtując nasze życie na wzór ofiary Chrystusowego ołtarza, niesiemy to błogosławieństwo wszędzie tam, gdzie posyła nas Boże pragnienie miłości.
  • 9,6 MB
  • 7 lut 12 21:10
Katecheza 20 - Tomasz Grabowski OP
Komunia święta.
Eucharystia w swoim rycie podsuwa interpretację Najświętszej Komunii. W obrzędzie Znaku pokoju zawarta jest prawda o tym, jak sama Msza św. przedstawia Komunię św. Tekst łaciński mówił pierwotnie: Offerte vobis pacem, nie było w nim słowa „znak” – signum pacis, co spotykamy dziś. W rycie dominikańskim kapłan trzymał hostię w lewej ręce, odwracał się do diakona, mówiąc Pokój z Tobą i Kościołem Świętym. Przekazywał mu tym samym pokój płynący od Ofiary, którą trzymał w ręce.
  • 4,4 MB
  • 7 lut 12 21:06
Katecheza 19 - Grzegorz Przechowski OP
Znak pokoju.
Obrzęd Pokoju (umiejscowiony tuż przed Komunią Świętą), podobnie jak Modlitwa Pańska, jest ściśle związany z modlitwą eucharystyczną. Obrzęd otwiera modlitwa, w której zwracamy się wprost do Chrystusa - tak jak i kapłan zwraca się do Ojca, mówiąc „Obdarz swój Kościół Pokojem i jednością…”. Zarówno w Drugiej, jak i w Trzeciej Modlitwie Eucharystycznej obecna jest ta sama prośba do Ducha Świętego: „Pokornie błagamy, aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa”. Jest w tym zawarte pragnienie przyjęcia Komunii Świętej i pozostania w jedności.
  • 5,4 MB
  • 7 lut 12 21:03
Katecheza 18 - Tomasz Grabowski OP
Ojcze nasz i embolizm.
Dzisiejszy komentarz to interpretacja Modlitwy Pańskiej oraz embolizmu wypowiadanego po niej przez kapłana, dokonana w kontekście Eucharystii. Kapłan, zdanie po zdaniu, komentuje sens słów modlitwy danej nam przez Chrystusa, byśmy przyłączali się do ofiary, jaką składa On przed Bogiem. O modlitwie „Ojcze nasz” mówi się, iż jest ona „małym kanonem”; niejako powtarza to, co zostało zawarte w modlitwie eucharystycznej, co przybliżała katecheza 17.
  • 7,1 MB
  • 7 lut 12 21:00
Katecheza 17 - Tomasz Grabowski OP
Kanon rzymski.
Kanon Rzymski jest wzorcem wiary: Kościół przez Kanon uczy się wiary i dzięki niemu ją zachowuje. Jako Kościół – sięgając po słowa Kanonu - składamy ofiarę w jedności z naszymi poprzednikami, którzy przechowali depozyt wiary – z biskupem miejsca i Biskupem Rzymu. Następnie celebrujemy Mszę z wszystkimi, którzy są wierni wierze i Chrystusowi. Na końcu Kanon wspomina świętych, do których orędownictwa wszyscy się odwołujemy, a Bóg wysłuchuje modlitw Świętych Pańskich przez wzgląd na ich gorliwość oraz święte życie.
  • 4,6 MB
  • 7 lut 12 20:56
Katecheza 16 - Grzegorz Przechowski OP
Obecność Pana w Eucharystii.
Eucharystia, którą ustanowił Jezus, jest wartością niezwykłą — niezależną od naszego odczuwania obecności prawdziwej, rzeczywistej i substancjalnej naszego Pana. Jedną ze współczesnych form obcowania z Najświętszym Sakramentem jest adoracja. Jej źródłem jest potrzeba trwałej obecności; we współczesnym Kościele to wyraźny znak działania i woli Ducha Świętego.
  • 3,7 MB
  • 7 lut 12 20:52
Katecheza 15 - Tomasz Grabowski OP
Anamneza.
Kolejna katecheza poświęcona jest działaniu Ducha Świętego w Eucharystii i pojęciu anamnezy. Eucharystia to pamiątka Ostatniej Wieczerzy, podczas niej mamy przystęp do tajemnicy Kalwarii. Anamneza z kolei to upamiętnienie i uobecnienie pod szatą sakramentu, to tajemnica Boskiej i ludzkiej natury Syna Bożego. Eucharystia jest dziełem Chrystusa, lecz bez obecności Ducha św. nasza komunia z Nim nie byłaby możliwa. Dlatego kapłan sprasza Ducha św., podczas gdy my prosimy, by przyjęcie Go dało owoce na życie wieczne.
  • 3,4 MB
  • 7 lut 12 20:50
Katecheza 14 - Grzegorz Przechowski OP
Prefacja.
Prefacja, śpiew dziękczynienia, uroczyście wykonywany przez celebransa, czasem traktowana jest przez nas po macoszemu. Jednak właśnie to wezwanie do wzniesienia serc ku Panu ma kluczowe znaczenie dla prawdziwie eucharystycznego uczestnictwa. Kto kocha, ten dziękuje — za rzeczy duchowe, wielkie, ale również te małe, często pomijane w biegu codziennych spraw. Kto kocha, potrafi cieszyć się dziełami Boga, zbawieniem dokonanym dzięki ofierze Chrystusa, uobecnionej we Mszy Świętej. Gdy nie potrafimy się modlić w ten sposób, z pomocą może nam przyjść Duch Święty. Obudzona wdzięczność prowadzi nas do pełnego radości i czci Sanctus.
  • 5,7 MB
  • 7 lut 12 20:47
Katecheza 13 - Tomasz Grabowski OP
Módlcie się... .
Modlitwa ta jest progiem, za którym rozpoczyna się ofiara wierzącego Kościoła. Jej znaczenie nie wyczerpuje się jednak w kilku widzialnych znakach, ale jest ona ofiarą samego Jezusa Chrystusa. Dlatego właśnie o jej przyjęcie przez Ojca modli się świadom własnej niegodności kapłan i o taką modlitwę prosi wiernych. W jaki sposób Eucharystia, dzieło Syna Bożego, może być ona zatem równocześnie „jego i naszą” ofiarą? Zgłębianie tajemnicy Mszy Świętej objawia nam, że jesteśmy wszczepieni w tę ofiarę jako członki Ciała Chrystusa, który w swoim uniżeniu włącza nas w liturgiczne działanie, przedstawia i oddaje Ojcu.
  • 6,4 MB
  • 7 lut 12 20:45
Katecheza 12 - Tomasz Grabowski OP
Ofiarowanie.
Ofiarowanie jest dosyć paradoksalnym momentem liturgii. Nie możemy przecież ofiarować Bogu niczego, czego wcześniej od Niego nie otrzymaliśmy. W ofiarowaniu wyraża się i urzeczywistnia oddanie Stwórcy na własność darów, które przynosimy – przede wszystkim chleba i wina. Zostają one wyłączone ze świata spraw codziennych, by być włączone w służbę Bogu i by stały się rzeczywistością duchową, co stanowi istotę liturgii w ogóle. Ofiarowaniu towarzyszą różne znaki – często niewidoczne, a jednak tak pełne znaczenia – dodanie wody do wina, obmycie rąk przez kapłana. Pomagają nam one dostrzec naszą niegodność oraz wielką hojność Boga, a przez to stać się „radosnymi dawcami, których miłuje Bóg”.
  • 6,1 MB
  • 7 lut 12 20:43
Katecheza 11 - Grzegorz Przechowski OP
Modlitwa wiernych.
Modlitwa wiernych nie jest ona czymś indywidualnym i nastawionym na potrzeby jednostki, ale jest modlitwą „powszechną”. Modlitwa wiernychModlitwa wiernych może być pewnie dla nas czymś mało interesującym (np. ze względu na mało aktualne intencje). Ale może też być konkretną odpowiedzią na usłyszane słowo Boże, poddaniem się jego działaniu, które umożliwia autentyczne otwarcie się na świat wraz z jego potrzebami i problemami. Dlatego właśnie nie jest ona czymś indywidualnym i nastawionym na potrzeby jednostki, ale jest modlitwą „powszechną”. W tradycji Kościoła jest wiele świadectw znaczenia takiej modlitwy, począwszy od listów św. Pawła, niemniej jednak przez długi czas modlitwa wiernych nie była niemal wcale obecna w liturgii. Sobór Watykański II ponownie przywrócił ją do obrzędów Eucharystii, dlatego ważne jest, by właściwie pojmować jej rolę – postrzegając ją nie jako kolejny, osobny element sekwencji znaków, ale jako ściśle związaną z całością Mszy.
  • 10,8 MB
  • 7 lut 12 20:41
Katecheza 10 - Grzegorz Przechowski OP
Credo.
Tematem katechezy jest Credo, czyli wyznanie wiary, następujące po homilii, a więc mające stanowić naszą odpowiedź na Słowo Boże. Zasadniczo jego tekst został ustalony podczas dwóch soborów – nicejskiego oraz konstantynopolitańskiego i jest określany mianem Symbolu wiary. Poprzez Credo przyznajemy, że najważniejsze dzieła boże są przedmiotem naszej wiary i czci. Prawdy wiary przypomniane w trakcie jego wypowiadania są później celebrowane podczas eucharystii. Ojciec Grzegorz wskazuje na jednoczący aspekt tej publicznej wypowiedzi, podkreślając jednocześnie jej indywidualny charakter – każdy sam ponosi bowiem odpowiedzialność za swoje słowa.
  • 12,7 MB
  • 7 lut 12 20:36
Katecheza 09 - Tomasz Grabowski OP
Liturgia słowa.
Liturgia to wspólne świętowanie. Jezus, w ofierze składanej Ojcu, dołącza do siebie cały Kościół – nas, nasze usta, ciało, gesty. Wykorzystuje też kapłana jako narzędzie. Liturgię słowa Chrystus celebruje więc poprzez nas wszystkich, wierzących – czyni ją dziełem wspólnym. Człowiek zatem został podniesiony do godności, która umożliwia mu pełne uczestnictwo w Słowie. Oznacza to, że celebrujeme przede wszystkim tego, który jest Słowem.
  • 4,0 MB
  • 7 lut 12 20:28
Katecheza 08 - Tomasz Grabowski OP
Kolekta.
Przedmiotem rozważań kolejnej katechezy jest tzw. kolekta - modlitwa, rozpoczynająca się wezwaniem kapłana „Módlmy się”, po którym ma miejsce chwila ciszy, a następnie zwrot do Boga Ojca. W pierwszej części katechezy omówiona zostaje postawa modlącego się kapłana, tzw. gest oranta, niosący wiele znaczeń. Ma on wyrażać, przede wszystkim, chęć kapłana do przyjęcia łaski dla całego Kościoła. Dalsza część poświęcona jest omówieniu genezy kolekty i jej roli jako modlitwy „zbierającej” wiernych i przygotowującej do kolejnej częsci Mszy św. - liturgii eucharystycznej.
  • 5,7 MB
  • 7 lut 12 20:26
Katecheza 07 - Grzegorz Przechowski OP
Gloria in excelsis.
Hymn „Chwała na wysokości Bogu...” (Gloria in excelsis Deo) jest kolejnym elementem mszy świętej, omówionym podczas czwartkowej katechezy. Śpiewany podczas każdego święta, uroczystości i niedzieli (oprócz Adwentu i Wielkiego Postu) umożliwia wyrażenie wdzięczności i radości wzbierającej w nas, gdy uświadomimy sobie, jak dużo Bóg nam wybacza i jak wielki dar otrzymujemy od Niego. Druga część katechezy dotyczy konieczności uświadomienia sobie zamysłu bożego przez człowieka; w jaki sposób możemy naśladować Chrystusa, włączając się w Jego dzieło.
  • 2,6 MB
  • 7 lut 12 20:22
Katecheza 06 - Tomasz Grabowski OP
Kyrie eleison.
Przedmiotem rozważań kolejnego kazania jest wezwanie „Kyrie eleison”, jego geneza oraz znaczenie. Odwołując się do 10. rozdziału Listu do Rzymian św. Pawła, celebrans tłumaczy sens ideowy formuły „Panie, zmiłuj się”.
Wypowiadając te słowa, wierni oddają się pod władzę tego, który „podbił ich przez chrzest i przez wiarę”. Wyrażają tym samym sprzeciw wobec hegemonii grzechu.
  • 5,3 MB
  • 7 lut 12 20:18
Katecheza 05 - Tomasz Grabowski OP
Spowiedź powszechna.
Tematem tej katechezy jest spowiedź powszechna, czyli publiczne wyznanie, że jesteśmy grzeszni. Poprzez wspólne wygłoszenie tej formuły wierni uświadamiają sobie swoje położenie – grzeszni, słabi i niegodni zbawienia, mogą je otrzymać jedynie z łaski. Akt pokuty ma na celu oczyszczenie, przygotowanie do udziału we mszy świętej. Głoszący kazanie podkreśla znaczenie publicznego charakteru spowiedzi jako elementu jednoczącego wspólnotę Kościoła. Grzech jest bowiem tym, co odcina nas nie tylko od Boga ale i od społeczności.
  • 6,0 MB
  • 7 lut 12 20:14
Katecheza 04 - Grzegorz Przechowski OP
Znak krzyża i pozdrowienie.
Przedmiotem rozważań czwartej katechezy są dwa znaki czynione wspólnie na początku Mszy św. W pierwszej części kazania przyglądamy się znakowi krzyża określonemu mianem znaku „naszego zbawienia”. Poprzez jego powolne, świadome wykonanie przenosimy naszą uwagę z siebie na Pana Boga i wyrażamy wiarę w obecność Boga w Trójcy Świętej. Kolejny fragment stanowi próbę wyjaśnienia formuły powitania, wyrażonej dialogiem: „Pan z Wami - I z Duchem Twoim”. Zwrot skierowany do wiernych może budzić skojarzenie ze sceną Zwiastowania, wskazuje na bliski związek z eucharystią. Słowa, które odpowiadamy kapłanowi mogą być odczytaywane jako „przyznanie mu Ducha Świętego”. Celem dialogu jest rozpozanie siebie w Panu Bogu, przygotowujące do uczestniczenia w liturgii.
  • 4,6 MB
  • 7 lut 12 20:06
Katecheza 03 - Grzegorz Przechowski OP
Krzyż, ewangeliarz, celebrans.
Katecheza trzecia tłumaczy sens procesji, jako odbicie Chrystusa pielgrzymującego przez wieki i w Kościele. Celebrans tłumaczy rolę poszczególnych elementów procesji (krzyż, światło, celebransi i ministranci, księga Ewangelii, kadzidło) w czasie uroczystych liturgii oraz Mszy św. odprawianych w dni powszednie. Krzyż jest symbolem, który pojawia się zarówno na czele procesji (procesja podąża za nim, jest w drodze), jak i w widocznym miejscu na ołtarzu. Ewangeliarz, kładziony na ołtarzu, zawiera słowa Jezusa, w które należy się uważnie wsłuchać. Celebrans składający ofiarę jest jedynie narzędziem i ręką samego Jezusa.
  • 5,2 MB
  • 7 lut 12 20:04
Katecheza 02 - Tomasz Grabowski OP
Zgromadzenie liturgiczne.
Tematem katechezy drugiej jest idea zgromadzenia liturgicznego. Nasze wyobrażenie na jego temat często bywa błędne, dlatego zasadne wydaje się przypomnienie sensu uczestnictwa w Mszy świętej. Powołując się na ustalenia Soboru Watykańskiego II i teksty św. Pawła, celebrans wskazuje na duchową jedność Kościoła i Chrystusa w ofierze. Chrystus przyłącza do siebie Kościół, w myśl słów św. Pawła: „nie jesteście już obcymi przechodniami”. Udział w liturgii powinien być równoznaczny z „przyłączeniem” do Chrystusa w celu oddania Bogu chwały. Słowo „Kościół”, po grecku εκκλησία, oznacza „zwołanie”.
  • 6,7 MB
  • 7 lut 12 20:00
Katecheza 01 - Tomasz Grabowski OP
Świątynia: orientacja, kruchta, ołtarz.
Katecheza pierwsza mówi o świątyni jako budowli, której każdy element posiada swój własny sens. Przez bramę kościoła wchodzimy do innego świata, do domu świętych. Wynika z tego symboliczne znaczenie portalu, zwieńczonego często podobizną Chrystusa i zdobionego motywem winnej latorośli. Kruchta, była dawniej miejscem przeznaczonym dla pokutujących, którzy nie mieli wstępu do kościoła jako niezjednoczeni w pełni ze wspólnotą. Dziś znajduje się w niej święcona woda, kruchta jest więc miejscem symbolicznego oczyszczenia. Celebrans omawia również sens orientacji kościoła, czyli jego zwrócenia ku wschodowi oznaczającemu światło. Ołtarz z kolei jest miejscem, na którym Chrystus sprawuje swą ofiarę. Stanowi dla nas symbol krzyża, człowieczeństwa Chrystusa i doskonałej ofiary z życia, jaką złożyli Panu wszyscy święci. Celebrans zakańcza katechezę odczytaniem prefacji, czyli modlitwy z dnia poświęcenia ołtarza.
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    21

23 plików
252,81 MB




Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (126)Zaprzyjaźnione i polecane chomiki (126)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności